Ved Slien

k008Forlænget weekend tur, ved Slien (Schleien), – Kobberby – Sieseby, denne skønne by med stråtækte tage, med mange detaljer – ren idyl.
Denne tur var sidst i september 2013, vi mødte Margit, Henrik og Trunte ved grænsen, Kruså – Flensborg herfra kører vi af den gamle vej over Sørup til Kappeln, da vi har passeret broen, denne blev i 2002 bygget op som en klapbro, efter den fra 1928 har været en drejebro, vi var heldige,den var nede, nød vi lige de smukke bygninger som er på denne bro, vi svinger th efter broen, området her hedder Schwansen,  kaldet Svansø, på dansk, området blev i år 750 bosat af danere og jyder, så vi føler os hjemme her 😉 –  til vores Hotel i Kobbeby, Svendson Hotel. Vi får vores værelser, som er små lejligheder, vi nyder lige et glas vin i strandkurvene som står ude på vores teresse, og kører så i bil op til Maasholm, her er et gammelt fiskersamfund med små gamle huse og en stor flot lystbådshavn, vi går en dejlig tur rundt, inden vi finder et sted at spise, selvfølgeligt vælger vi alle fisk.

Kappeln, er oprindelig en fiskerby, og indtil 2006 også garnisionsby, for den nærliggende tidliger flådehavn Olpernitz. I dag er der lidt havneindustri og en del lystbådsaktiviteter, samt mange turister. Kappeln var tidliger en fiskerby, der levede nøjsomt af dette samt af det arbejde, som livegenskabet til godset ROEST kunne give. ( læs under afsnit Arnis ) en livegne var at betragte som herremandens ejendom.

Kappeln blev første gang nævnt i 1357. Den var stærkt knyttet til godset Roest, byens indbyggere var livegne, det blev de i 1666, hvor godsejer Detlef von Ruhmor gjorde hele byen til livegne. Dette medførte, at 64 familier det efterfølgende år flyttede fra Kappeln til en landtange i Slien, der fik navnet ARNIS, det var dengang en stor del af byens befolkning.

I 1799 blev livegenskabet ophævet af Grev Carl von Hessen, han var kommet i besidelse af godset Roest.

 

Lørdag efter en dejlig morgenmad, er cyklerne kommet frem, så nu skal vi nyde området og det dejlige vejr, vi cykler syd – vest på og ser gamle flotte gårde der er kælet for detaljerne i byggeriet, vi kommer forbi en flot vejviser med mange pile/vinger i smedet jern.k011 Vi kører nu ud gennem skoven ud til vandet, vi kan undervejs se over på den modsatte side. Vi ankommer til Sieseby, byen har tilhørt godset Bienebek og blev første gang nævnt  i 1267. Den romanske kampestenskirke er byens ældste bygning, i år 2000 blev byen og hele området fredet.              Her er kun stråtækte huse, med skønne haver, og sikke nogle rygninger / afslutninger der er lavet, forskelligt på dem alle, der er også en lille havn, her kommer der mange ad vandvejen, for at skal vies i kirken og holde fest på den gamle kro. Vi ser ind i den store kirke, og får en kop kaffe ude i haven ved Kroen, der er hjemmebag og en god kop kaffe, her bliver kræset for detaljerne. Vi kigger ind i de små stuer, her er vildt hyggeligt – når der er et bord som er reserveret, er der ikke pap skilt på, næ nej der er små broderede remser som ligger fint over bordet, og de var reserveret allesammen, og der var i den største stue dækket op til bryllupsfest. 

k012Vi fortsætter, selv om det var svært at løsrive sigk014 herfra, ud til klapbroen ved Grosses Nis, klapbroen er meget speciel, den er jernbane, alm. kørebane, cykelsti og fodgængerovergang til modsatte side af sundet. Der er lysregulering af hvem må kører nu, så vi venter kort, den er nemlig meget smal, så en cykel og en bil kan ikke være der samtidig. Kort efter broen drejer vi th. op til en lokal kro, ved Lindaunis, her har Henrik reserveret bord til k017frokost, kroen  drives af et ægtepar, og der er kun os som gæster i dag, så vi bliver kræset for og vartet op, de er meget hyggelige, og der er lavet “Dansk” frokost, som man nu kan det i Tyskland, men det var en super god oplevelse, – det var smadder hygggeligt, men vi var jo også sammen med vores gode venner. 😉 Vi cykler herfra, selv om vi fik snaps, kan vi godt cykle !

Vi ankommer til Arnis, den er Tysklands mindste by. indtil 1776 var området, hvor byen ligger nu, en ø, og det var først i 1866, at man fik etableret en fast dæmning, der er fundet stenalderredskaber mm fra år 4000 f.kr. så der har boet mennesker i området meget længe. I 1700 tallet, da greven af Ruhmor på godset ROEST afkrævede beboerne i Kappeln en livsed, flygtede 64 familier til Arnis, og Hertug Christian Albrecht von Gottert fritog dem for denne ed. Arnis boerne levede af fiskeri og handel og var dygtige hertil, hvilket de rigt udsmykkede gravstene over kaptajner bevidner, i 1860 boede der over 1000 indbyggere og der var 88 skibe hjemhørende i byen. Siden 1960 er det gået meget tilbage for byen, og i dag er hoved erhvervet turister og båd byggeriet. I Arnis blev ved grundlægggelsen besluttet, at man i byen kun ville have en gade, og alle grundene skulle være 10 meter brede, længden ville så afhænge af hvor langt der var til vandet, dette se tydeligt fra syd syden.

Arnis er en meget gammel by med en meget lille kirke, hyggelig havn og en lille færge, skibsværft, her er er også en vejrstation ;-O – blot en stor sten i en snor, når den hænger lodret, er vejret fint….. k020 Vi fortsætter ind mod Kappeln, det er også en spændende by, vi får en kop kaffe inder vi retunerer til Kobberby.  Dagen slutter på en restaurent tæt ved kirken i centrum af byen, husk at gå ind  i kirken, ved alteret formæmmer man at man er kommet i et teater, det ligner kulisser til en forestilling, kirken er en senbarrokkirke fra 1793. Vi bestiller igen i aften fisk, og få til dessert, rødgrød med fløde.

Søndag, kører vi over Schleswig, hvor vi besøger Gottorf slot, og ser Nydambåden, fra år 320 , den er 23 m lang, den er fundet i en mose i nærheden af Sønderborg.

k023

Tak for en dejlig Weekend ! Margit, Henrik og Trunte

Ebbe og Lone Klyver